Tuesday, April 3, 2007

Ensiklopedia Sains dalam Al Quran



Ensiklopedia Pendidikan Sains dalam Al Quran

Mengungkap kebenaran al quran dan hadis

“Maka dia menjadikan 7 langit dlm dua masa dan Dia telah mengwahyukan utusannya.Dan kami hiasi langit dgn bintang2 yg cemerlang dan kamu memeliharanya dengan swebaik-baiknyaMDenikian ketentuan Yang Maha Perkasa lagi Maha Mengetahui”(surah Fusilat:12)

Telah di ketahui bahawa ilmu sains dan perubatan telah dipelopori oleh sarjana2 islam sejakbermulanya tamadun islam dahulu.berbanding dengan tamadun barat yg ketika itu berada dlm kegelapan.Namun Barat kini mencapai kejayaan hasil ilmu kajian sarjana islam dahulu.

Menyedari pentinghnya ilmu sains dan teknologi dlm kehidupan kita seharian.Hj Abu Hassan Haji Ali telah mengsilkan sebuah ensiklopedia yg berkaitan dengan al quran.Bahan ini merupakan antara ensiklopedia bahasa melayu yg mampu memberi manfaat kepada pelajar2 islam dan juga pelajar lain.

Ensiklopedia ini mengungkap perkara berkaitan dengan ilmu sains dlm al quran yg selama ini disogokan dengan ensiklopedia dari Barat.

Diterbitkan sebanyak 10 jilid dimana setipa jilid adalah mengikut abjad A-Z setiap jilid dibahagikan mengikut ketebalan yang sama dan di himpunkan dlm sebuah kotak khas turut menjadi wahana yang menghubungkan mesej al Quran dengan sains.

Setebal 1120 halaman dan mengandungi 273 entri terdiri dari Matematik dan Logik,Sains Fizikal,Sains Biologikal dan Sains Sosial.

Mempunyai garapan visual yang menarik juga indeks untuk memudahkan pembaca mencari topik tertentu.

Seperkara yang menarik mengenai Ensiklopedia ini ialah ia di susun dan dipersembahkan dalam bahasa yang mudah bagi membuatkan pembaca tidak merasakan ia naskah yang begitu membosankan.

Bermula dengan entri A.Vitamindi mana ia sangat penting dalam sains dan kesihatan manusia manakalan di dalam al-quran ada menyebut beberapa jenis makanan berzat vitamin A,antaranya susu,daging dan telur.

Di bawah A,Vitamin ada tertulis ayat al quran surah 16 ayat 66 yang menyentyh secara langsung dengan entri.

Ia membawa maksud:”Kami memberimu minum daripada apa yang berada di dalam perutnya,susu yang bersih”

Seluruh seisi keluarga boleh mengguna pakai ensiklopedia ini dan boleh di warisi kepada generasi seterusnya.

Bagi sebuah ensiklopedia yang julung kali menghubungkan sains dan al quran,isi kandungannya tidak mengecewakan.

Paling menarik lagi sebuah buku ensiklopedia dan memperkatakan bidang sains dan al quran ini dapat di persembahkan menggunakan bahasa Melayu.

Spesifikasi Fizikal

Saiz :8.3x11.5 inci
Jumlah Jilid 10 jilid
Jumlah Halaman 1120
Kertas Kulit Kulit Keras
Kertas Isi Matt Art 157gm
Jilid Jahid Cetakan 4 warna
Kotak Khas.

Harga RM 1588.00

Tempahan 019 327 6456